My CMS

Tiedeprojekti Sciinno

Sciinno eli Science, Innovation, Nordic, Heritage –kurssi on lukuvuoden mittainen kokonaisuus, joka yhdistää useita oppiaineita ja erilaisia toimijoita. Tämänvuotista projektia rahoitti Nordplus Horizontal 
-ohjelma
 ja opiskelijat majoittuivat kohdemaan pariensa luona. Suomesta mukana olivat OSYK, Lyseon, Laanilan ja Pyhäjoen lukiot. Tanskan yhteistyökoulu oli Kööpenhaminan upouusi Ørestad Gymnasium. 

Projektin kahdesta pääviikosta ensimmäinen vietettiin marraskuussa Tanskassa. Kuusipäiväisen vierailun aikana tutustuttiin mm. Tanskan arkkitehtuuriin ja innovoimiseen esimerkiksi aluesuunnittelun avulla. Reissu ei kuitenkaan rajoittunut vain Kööpenhaminaan. Vierailuja tehtiin myös Roskildeen sekä Ruotsin Lundiin. Vierailuilla tulivat tutuiksi tanskalaisten viikinkihistoria, muutama kirkko sekä ruotsalainen hiukkaskiihdytin Max IV. 

Viimeinen päivä kului Helsingissä, missä tutustuttiin Temppeliaukion kirkkoon. Vierailu taidemuseo Amos Rexissä ilahdutti aidosti monia opiskelijoista rikkoen taidemuseoiden stereotypioita. Viimeisenä aktiviteettina harjoiteltiin innovaatiota käytännössä Aalto yliopiston Design Factorissa. 

Helmikuussa tanskalaiset aloittivat Suomeen tutustumisen Helsingistä samalla ohjelmalla kuin suomalaiset aikaisemmin. Ensimmäinen yhteinen projekti-päivä alkoi vähien unien, bussimatkan ja rakenteilla olevan ydinvoimala-alueen kierroksen jälkeen Pyhäjoen lukiosta. Pyhäjoella sciinnolaiset kirjoittivat lehtiartikkeleita ja osallistuivat talviolympialaisiin. Kisoissa pelattiin tanskalaisillekin tuttua mölkkyä ja laskettiin mäkeä. 

Seuraavan päivän Oulun yliopiston vierailulla tehtiin huiluja niin puukolla kuin 3D-tulostimellakin ja valmistettiin kierrätystaidetta. Päivän päätti draaman työpaja ja YET20-esitykset. Tuttuun tapaan ulkomaalaiset vieraat vietiin myös Rovaniemen Arktikumiin ja tietysti Napapiirille, missä tanskalaiset tutustuivat joulupukkiin ja poroihin. Vihoviimeinen päivä kului Lyseolla CDKn yritysesittelyn ja heidän järjestämänsä harjoituksen parissa, jossa harjoitettiin tiimityötä rakentamalla nopeilla aikatauluilla muovailuvahaeläimiä. 

Näiden kahden viikon ulkopuolella opiskelijat kehittivät innovaatioita, e-opiskelumateriaaleja ja muuta sisältöä, joka ovat nähtävissä Sciinnon verkkosivuilla. Projekti antoi maistiaisen innovaation konkreettisesta merkityksestä kansainvälisissä merkeissä. Vaikka tämä oli ensimmäinen kerta, kun Sciinno-projekti järjestettiin, voidaan sanoa sen olleen menestys. 

Teksti ja kuvat 
Emilia Uusitalo ja Viivi Riippa