My CMS

Lyhyt opaskirja lukiossa navigoimiseen

DYI: Epäpätevän kakkosen lyhyt opaskirja lukiossa navigoimiseen

Tasan vuosi sitten tänään istuin ykköskerroksessa sijaitsevassa luokassa 15 kirjoittamassa elämäni ensimmäistä lukutaidon koetta. Äly tuntui olevan hukassa niin pääni sisällä kuin läppärinikin näytöllä. Minulla ei ollut hajuakaan, miten vääntää monituhatmerkkisiä vastauksia lyhyeen sota-aikaa koskevaan kirjeeseen. Muistan hyvin elävästi, miltä tuntui painaa Lähetä-nappia ja uskoa, että on palauttamassa koko koulu-uransa huonoimman tekeleen. Olisipa joku sinä hetkenä läimäyttänyt minua selkään ja nauranut, sillä pelkästään sen vuoden suurimmat rimanalitukset olivat vielä kaukana edessäpäin.

Vuodessa ihminen ehtisi viisastua paljon. Toisen vuoden lukiossa aloitettuani voin varmuudella sanoa, että minulle ei niin todellakaan käynyt. Viime vuoden ensimmäinen opiskelujakso meni töitä hulluna paahtaen, vanhempia opiskelijoita vältellen sekä tietenkin kaikesta liikkuvasta ja liikkumattomastakin stressaten. Tänä vuonna ostin pahimmillaan kurssin digikirjaa Sanoma Pron sivuilta kurssin ensimmäisen tunnin ollessa jo käynnissä. Siinä missä ensimmäisen vuoden opiskelijat saapuvat luokkaan täsmällisesti, valumme me hieman vanhemmat opiskelijat luokkiin lähinnä valittaen meneillään olevasta kurssista, jonka tietysti itse valitsimme. Sama kaava joka kerta. Ei me vanhat koirat opita uusia temppuja.

Vaikka en uskalla väittää olevani kovin paljon viisaampi tai sivistyneempi kuin vuosi sitten, voin nyt itsevarmasti sanoa, että ainakin opin vuodessa talon tavoille. Vaikka minua jollakin tasolla kutkuttaisi seurata nuorempien oppilaiden haparoivia ensiaskelmia ja varovaisia katseita, aion nyt tarjoilla teille lyhyen tietoiskun kaikesta siitä, mitä ehdin vuodessa oppia OSYKin ja lukio-opiskelun tavoista. Tässä teille epämääräisiin horinoihin kääräistynä ne kolme mielestäni tärkeintä asiaa!

Neuvo 1: Tunne opettajasi!

Kyseessä ei ole tietenkään kakkukahvittelu henkilökunnan kanssa, vaan opettajien salakavala tarkkailu joko käytävällä seisten tai läheisestä roskakorista vaanien. Jos opettajalla on taipumuksena saapua paikalle muutamaa minuuttia myöhässä, voi omankin herätyksen laittaa suosiolla hivenen myöhemmäksi. Tähän toki lisäyksenä, että jos satut opiskelemaan fysiikkaa tai kemiaa luokassa 22, suosittelen mitä vakavimmin saapumaan paikalle ajoissa. Opinto-ohjaajalle on hyvä käydä itkemässä säännöllisin väliajoin, sillä opot saavat kummasti kaikki asiat järjestymään oli kyse sitten lukujärjestyksen tekemisestä tai elämän yleisestä hajottavuuskertoimesta.

 Opettajien suhtautuminen myöhästyneisiin palautuksiin on varsin kirjava, joten palauttakaa työt ajoissa! Tämä koskee myös ESL-kurssien study packageja. Huhun mukaan sellainen olisi palautettu ajallaan viimeksi vuonna 1457. Kurssien (vai opintokokonaisuuksien?) töitä ei kannata roikottaa jakson loppuun, sillä silloin masentaa ja väsyttää ilmankin. Kämäinen ja kulunut neuvo, jota en itsekään noudata, mutta älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.

Neuvo 2: Kaikkeen ei tarvitse todellakaan panostaa!

Kurssi ei kiinnosta, väsyttää ja ärsyttää? Ei hätää! Allekirjoittanut on elävä esimerkki siitä, että esimerkiksi maantieteen ykköskurssista voi saada ysin, vaikka katsoisi kurssin aikana koko Shrek-elokuvasarjan läpi (sydämelliset pahoitteluni kyseisen kurssin opettajalle). Ruotsin pakollisista sanakokeista arvioidaan vain kaksi, joten kolmannen voi huoletta sluibailla tai jättää kokonaan tekemättä (ja hei sinä onnekas opettaja, jolla on kyseenalainen kunnia opettaa minulle tällä hetkellä ruotsin kolmoskurssia: jos sattumalta luet tätä, niin minä en kirjoittanut tätä juttua sanakokeeseen lukemisen sijaan. En minä alentuisi sellaiseen). Tähän vielä vinkkinä, että vaikka keskittyminen olisi jossain aivan muualla, niin käykää rakkaat lapset silti siellä tunneilla. Yllättävän paljon jää mieleen, vaikka kuuntelisi vain puolella korvalla The Sims nelosta pelatessa. Lakiteknisistä syistä allekirjoittaneella ei tietenkään ole kokemusta asiasta.

Aproproo kolikon kääntöpuoli: panosta mielellään etenkin kieliin ja matikkaan. Nämä aineet ovat vaikeimpia kiriä kiinni, ja alkukurssien leväperäinen suhtautuminen kostautuu kyllä myöhemmin. Esitän myös jutun ohessa kainon pyynnön eräälle kellariluokassa majailevalle matematiikan opettajalle: jos satut lukemaan tätä, niin kirjoita ne muistikaavat sinne vihkoon esille. En minä muista edes, mitä söin eilen lounaaksi. Kakkoskurssin biomin neliöt ja muut ovat hivenen päässeet unohtumaan. Myös pilkkusääntöihin kannattaa panostaa, sillä minua hävettää palauttaa tämäkin juttu lukuisten pilkkuvirheiden takia. Kiitos ja anteeksi vastuuopettajalle jutun editoinnista.

Neuvo 3: Anna OSYKille mahdollisuus!

Päättääkseni tämän kirjoituksen hivenen vakavampaan sävyyn kehotan teitä erittäin lämpimästi ottamaan kaiken ilon irti vuosistanne OSYKissa. Päivät ovat pitkiä, mutta vuodet niin kovin lyhyitä. OSYK on paikka, jossa kaikki kukat saavat kukkia. Pidetään OSYK jatkossakin turvallisena paikkana sen kaikille opiskelijoille! Toivon täysin vilpittömästi, että meidän kaikkien olisi hyvä ja mukava tulla kouluun joka päivä. Anna OSYKille mahdollisuus, koska se antaa satavarmasti mahdollisuuden juuri sinulle. Mystinen Maunon henki huolehtii meistä ja me kaikki olemme todellakin normaaleja kaikkine piirteinemme. Kaikkea hyvää teille ja lämpimästi tervetuloa OSYKiin!

Teksti ja kuva Eevi Kainulainen